RESEARCH SEMINAR IN ECONOMICS by Gregory Ponthiere (M1 Earth Law, S2)

This seminar aims at introducing students to the practice of scientific research in economics. For that purpose, the class will be invested in collective readings, presentations, discussions and analyses, with, as a final output, the collective production of a research output.

THE ECONOMICS OF THE LONG PERIOD by Gregory Ponthiere (M1 Earth Law, S2)

Can economics help us thinking about social change?

This course aims at examining how economists and economic historians study transitions, regime shifts and historical discontinuities. For that purpose, we will first study how economists and economic historians analyzed major economic and social changes that occurred in the past (such as, for instance, the first and the second economic revolutions, as well as the demographic transition), and, then, we will try to build a kind of "conceptual toolbox", by drawing materials from the works of, among others, Douglas North, Gregory Clark, Oded Galor, Daron Acemoglu and James Robinson.

The course takes the form of a workshop (cours atelier), where the active participation of each student is required through reading, presenting, discussing and writing.

Cours du second semestre du Master Politiques Publiques parcours Edem (Enseignement Droit, Economie et Management)

Le cours d'introduction en management a pour finalité de présenter les principales problématiques de management et les réponses théoriques discutées en théories des organisations. 

Ces éléments sont déterminants pour réussir, car la vie moderne n'échappe pas aux organisations et à leur management. Comprendre le fonctionnement des organisations et leur management est donc une condition nécessaire de l'action individuelle efficace.

Ce cours a pour objectif l'appropriation des notions essentielles de stratégie. Elles permettent, en situation, d'en faire l'analyse critique ou de contribuer à sa formation. C'est la raison pour laquelle il est conçu pédagogiquement en deux temps : 

- appropriation par travail personnel du polycopié (classe inversée)

- séances interactives de 3h de cours/TD structurées ainsi : 

  1. environ  1h30 questions/réponses sur les principaux éléments de la partie étudiée et/ ou des approfondissements théoriques ; 
  2. environ 1h30 d' applications sur un  cas en petit groupe.

- Séminaire final de simulation d'une présentation des résultats d'une intervention de cabinet conseil à une équipe de direction. 1h par groupe.